Brownies och Bärkaka

Nu har Erica och Natalie åkt. Vi hade en bra dag tillsammans, trots lite irritation. Hihi..
Vi cyklade,hoppade studsmatta,bakade,skrattade och bara va.
Jag har funderat på det där med min "receptblogg".. Jag vet inte hur jag ska göra med den, men jag tänkte skriva recept båda här och där. 

Brownies
Du behöver:
5 dl socker
5 dl vetemjöl
6 msk kakao
6 ägg
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
250 gram smält smör eller margarin
(3 del grovhackad mandel eller russin:kan uteslutas)

Gör såhär:

  1. Blanda socker, mjöl, vaniljsocker, bakpulver och kakao.
  2. Rör ner smör, ägg och eventuellt mandel eller russin.
  3. Häll smeten i en långpanna klädd med bakplåtspapper.
  4. Grädda kakan i 200 grader i ca 30 minuter längst ner i ugnen.
  5. Låt kakan svalna i formen. Bred på glasyren. Dela den i rutor vid serveringen.

Glasyr
Du behöver:
6 msk smör
6 msk kaffe eller vatten
5,5 dl florsocker
3 msk kakao
3 tsk vaniljsocker
1 ägg

Gör såhär:

  1. Smält smöret.
  2. Blanda med de övriga ingredienserna till en slät glasyr.
  3. Bred över den avsvalnande kakan.

Lycka till!

Bärkaka (heter egentligen snabbkaka, men jag tyckte inte att den var så himla snabb och jag har ändrat vissa saker)
Du behöver:
2 ägg
2½ dl socker
75 g smör eller margarin
2½ dl vetemjöl
bär(tex hallon, vinbär,jordgubbar)

Gör såhär:

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Rör hastigt ihop ägg och socker.
  3. Smält smör eller maragin och tillsätt omväxlande med vetemjöl.
  4. Rör om, men inte mer än nödvändigt.
  5. Blanda i bär i önskad mängd.
  6. Häll smeten i en smord och bröad sockerkaksform.
  7. Grädda i ugnen. Det står 30 min på receptet men min fick vara inne i nästan 1 timme, så det varierar


Lycka till!

Nu ska jag ta och kolla på internet efter tredje boken i Twilight serien.

Kram





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0