Daimpaj

Ingredienser
8 portioner
2 ½ dl vetemjöl
2 msk socker
100 g smör
1 äggula
Fyllning:
2 ägg
1 ½ dl farinsocker
1 dl sirap
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
100 g smält smör
1 dubbeldaim

Sätt ugnen på 150 grader.
Hacka ihop mjöl, socker, smör och äggula och arbeta ihop till en deg.
Tryck ut i en form, ca 24 cm i diameter, gärna en löstagbar kant.
Förgrädda pajskalet i 10 minuter.
Vispa under tiden ihop ägg, farinsocker, sirap, vaniljsocker och salt. Vispa i smöret och häll smeten i pajskalet.
Grädda i nedre delen av ugnen i 40 minuter.
Hacka daimen och strö över den nygräddade pajen. Låt kallna.
Servera med en klick lättvispad grädde eller glass.


Bilden lånade jag hos http://hallonblabar.blogspot.com , där jag också hittade receptet. Min bild blev ingen bra...

Jag tyckte inte pajen var det godaste jag ätit men helt okej. Den gillades av resten av min familj, så det är värt att prova!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0